Gör upp med sockret!

Jag älskar morotskaka

Om jag går på kafé så tar jag 8 av 10 gånger morotskaka, jag älskar morotskaka, men hatar effekten sockret och vetemjölet har på min kropp och knopp! Detta inlägg handlar om hur du på bästa sätt gör upp med sötsuget.

Har du möjligen tänkt tanken att du borde sluta med godis, bakverk och andra sötsaker? Då är du inte ensam, du är heller inte ensam om du liksom många andra inte riktigt lyckats med att avstå från socker. Att sluta äta socker kan vara lättare sagt än gjort vilket har sin förklaring i biologin, vi söker efter energi, dessutom gärna snabb energi, snabba kolhydrater (sockerarter) som vi hittar i pasta, ris, bröd, godis och bakverk. När du äter dem åker blodsockret bergochdalbana. Och när du är låg, signalerar hjärnan att du vill ha mer och ju mer du äter, desto mer vill du ha av sockret, det blir verkligen en ond cirkel.  

Inflammationer av socker

Det finns idag mycket forskning på området och vi vet idag att socker orsaker inflammationer i kroppen. Inflammationer är också en stor grundorsak till vanliga symtom som muskelvärk, magont, trötthet och huvudvärk till mer allvarliga sjukdomar. Mina symtom är just muskelvärk, svettas mer, trötthet, rastlöshet både mentalt och fysiskt samt att jag lättare blir förkyld och sjuk om jag äter socker, vilket är fullkomligt naturligt då socker orsakar just inflammationer i kroppen.

Har du bestämt dig?

Har du nu bestämt dig för att du faktiskt vill ta tjuren vid hornen och verkligen bli fri från sötsuget och ändra din kosthållning så har jag här några tips, dessa har varit för mig helt avgörande för att lyckas, kanske är det så för dig också?

  • Skippa alla snabba kolhydrater. Frukt är nyttigt, men vissa, ex en övermogen banan innehåller massa fruktsocker och det triggar också igång sötsuget, så i början kan du underlätta för dig själv genom att undvika frukt. Det samma gäller vetemjöl, förutom att det inte är nyttigt så triggar det också igång sötsuget. Se även upp för snabba kolhydrater/sockerbovar som pasta, ris, flingor, sylt, caffelatte, smaksatt yoghurt, färdiga såser osv.
  • Kör 100 %, även helger. För mig funkar det så att om jag skulle tillåta mig själv att äta ”vad jag vill” på helgen så förstör det så mycket, sötsuget hinner slå volter under helgen och sedan blir det superjobbigt kommande 2-3 dagar, inte värt det! (Ska jag då aldrig mer i livet kunna ta äta morotskaka? Jag tänker att precis när jag verkligen försöker sluta, då är det bäst att HELT avstå ex en månad, det gör det lättare för mig själv. Efter en månad har jag tänket att av veckans 28 måltider, frukost, lunch, mellanmål, middag varje dag, så kan jag vid ett eller max två tillfällen äta något med socker. Ex jag går ut och fikar med en kompis eller vi blir bortbjudna på middag och får efterrätt. Men veckans övriga 26-27 måltider innehåller ej socker. 
  • Planera in redan nu vad du skulle kunna ÄTA när sötsuget sätter in? En bra sak är att där tänka protein, för det mättar och påverkar inte insulinet. Så ät ägg, yoghurt eller keso.
  • Planera in redan nu vad du skulle kunna GÖRA när sötsuget sätter in? Träna, läsa eller göra något annat skönt eller kul.
  • Rensa i skafferiet, det är lättare att lyckas om inget smaskigt finns i skafferiet.
  • Ät på regelbundna tider och ät bra med protein det mättar samt vräk i dig grönsaker.
  • Näringstillskott av vitaminer och mineraler har hjälpt mig, kanske för att jag var i obalans? Men också för att de dämpade sötsuget. Hjälpte de mig kanske de kan hjälpa dig?

Undrar du över något, kanske var jag inte tillräckligt tydlig eller dök det upp följdfrågor eller vill du helt enkelt bolla vidare i ämnet och få lite mer personlig hjälp. Du är varmt välkommen att höra av dig till mig: annika@annikaslivsstil.se            

Stort lycka till med att göra upp med sockret! 

Annika Skoglöv

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *