Min löpning och drömmen om fjällopp

Jag älskar att springa.

Känslan när allt stämmer i ett löppass är fantastisk. En stor del i att jag gillar att sticka ut och köra löpning är nog just lättillgängligheten. Allt jag behöver är en bra bh, löparskor och så lite kläder. Det är enkelt att ta med sig den utrustningen om jag är på resande fot och jag kan springa överallt och i alla väder, även om det finns vissa platser jag tilltalas av mer och lika så vissa väder som lockar mer till att snöra på sig löparskorna än andra väder.

Den största andelen av mina löppass (ca 2-4 pass i veckan) bedriver jag hemma, utomhus eller på det lokala gymmet i Örsundsbro där det finns löpband. Det tycker jag är smidigt och enkelt att använda isiga vinterdagar. Intervallträning tycker jag också är lättare att utföra på just löpband, man får hjälp att hålla tempot uppe.

På resande fot

Jag tycker löpning är ett fantastisk bra sätt att uppleva nya platser på. Jag reser i och för sig inte mycket, men när jag gör det så letar jag gärna upp en karta över området och ger mig ut på ett löppass. Där kommer såklart också min förkärlek för kartor in, jag gillar att läsa kartor, jag tycker om att få en översikt över området där jag är eller dit jag ska och den översikten får jag av en bra kombination av kartor och löpning.

Då min löpning inte fungerat

Det har funnits två perioder i mitt liv då löpning inte har fungerat för mig. Första gången jag upplevde det var under min graviditet, kroppen sa nej, det kändes helt enkelt inte bra så det var bara att avstå. Jag fick då bedriva annan typ av motion som cykel, styrketräning, vattengymnastik och promenader. Min hjärna ville köra löpning men min kropp sa nej, men det gick att leva med, jag visste att det var en övergående period och efter förlossningen så smög jag sakta, sakta igång med löpning igen. Väldigt viktigt att där lyssna extra mycket på kroppen, att bära ett barn och genomgå en förlossning är en förändring för kroppen som behövs ta hänsyn till annars kan det innebära mer bakslag än framsteg.

Det andra tillfället då löpning inte funkade för mig var i samband med min sjukskrivning för stress och utbrändhet.  Jag blev sjukskriven hösten 2015, sedan följde 1,5 år som både hel- och/eller deltidsjukskriven. Varför det inte fungerade var just för att kroppen var så stressad och att då pressa kroppen med träning (stress) gjorde att jag blev sjuk i form av förkylningar. Att småjogga lite kunde funka, men inte ordentlig löpträning, det min hjärna egentligen ville göra. Jag gjorde flera försök, ville ju så gärna, för under själva löppasset och någon timme efteråt kändes det ju toppen, endorfinet (lyckohormonet) pumpade ut i kroppen, men sedan dagen efter vaknade jag med förkylningskänsla eller feber.

Faktum är att det har tagit lång tid för min kropp att acceptera och ta emot tuffare träning och fortfarande idag så väljer jag att inte pressa min kropp för hårt under för lång tid. Men det är skillnad, ganska stor skillnad, idag kan jag köra ett intervallpass, och för några dagar sedan joggade jag 10 km, det har jag alltså inte gjort på 5-6 år.

Det sätt jag lyckades komma tillbaka på var att sänka stressen i mitt liv, äta bra, avstå socker och vitt mjöl som enligt forskningen bara ytterligare spär på inflammationer i kroppen. Jag äter även tillskott av vitaminer och mineraler, där fokus ligger på att stärka upp tarmfloran så att immunförsvaret blir stark och återhämtningen fungerar bra.

Framtida löpning - Vemdalen fjällopp

Jag skrev ovan att jag häromdagen var ute och joggade 10 km, syftet var att se hur min kropp reagerade på den sträckan, det var 5-6 år sedan jag klarade av att springa så långt. Jag har en dröm om att springa ett fjällmaraton och som ett steg i rätt riktning har jag anmält mig i augusti till Vemdalen Fjällmaraton, men då inte hela maraton utan 11 km. Jag älskar fjällen och dess natur, jag tycker också det är motiverande och kul att springa motionslopp, det ska bli riktigt kul.

Min utmaning nu är att lägga upp en träning som gör att jag utvecklas, träna lagom mycket, inte för hårt, men samtidigt pressa mig så jag utvecklas. Att äta bra så jag fyller kroppen med bra energi, både vad gäller kost och kosttillskott, samt sist men inte minst se till att min kropp får återhämtning!

Önska mig lycka till!

Kram Annika

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *